MASTERPROGRAMMET


Hva handler masteren om?

Innovasjon, entreprenørskap og samfunn er et toårig masterprogram på NTNU. Masteren er tverrfaglig, som vil si at studenter med ulike fagbakgrunner kvalifiseres til opptak. Hvilke fagbakgrunner dette er kan du lese mer om på NTNU sine sider om masterprogrammet (Link). Dette er en bred master som kan brukes i ulike sektorer, samtidig som den er fremtidsrettet og relevant i mange kontekster. 


Hovedfokuset til masterprogrammet er å utdanne folk med kompetanse innen bærekraft, samfunnsendring og innovasjonspolitikk, samt hvilken betydning innovasjon har for at samfunnet utvikles i ønsket retning. Vi fokuserer ikke på nye gründerideer eller innovative løsninger, men systemene rundt som setter disse prosjektene til live. Derfor kvalifiseres man spesielt til å arbeide i næringsutviklings- og virkemiddelapparat på statlig, fylkeskommunalt, interkommunalt og kommunalt nivå hvor det jobbes nært opp mot private aktører og frivillig sektor. Eksempler på slike organisasjoner er Innovasjon Norge, SIVA, departementer, næringsavdelinger i fylkeskommuner og kommuner, interkommunale nærings- og utviklingsselskaper, private næringsutviklings-, destinasjonsselskaper, inkubatorer og næringshager. 


Dette masterprogrammet er tilknyttet institutt for geografi, hvilket gjenspeiler fokuset på det geografiske aspektet ved samfunnsutviklingen. Studiet gir således en innføring i hvordan internasjonale, nasjonale, regionale og lokale kontekstene er av betydning for entreprenørskap og innovasjon.


Eksempler på hvor tidligere studenter arbeider i dag kan du lese om under fanen «Alumni»..


Masteroppgave og internship

I andre året av studiet kan man velge å skrive masteroppgave på 60 poeng eller 30 poeng. Dersom man velger 30 poengsoppgave vil man bruke høstsemesteret (4.semester) på internship i egenvalgt bedrift. 

Internshipet skal søkes på egenhånd av studenter og varer i totalt 14 uker. Dersom man velger denne retningen skal det også leveres inn en rapport på slutten av semesteret som må godkjennes av faglærer. 

Hvilke bedrifter tidligere studenter har vært i kan du blant annet lese videre om under «internship» fanen.

Dersom internship ikke er aktuelt for deg, kan man velge en 60-poengs masteroppgave. Denne vil man bruke hele siste året av masterprogrammet på å skrive. Lurt å merke seg at en 60-poengsoppgave vil ha et større omfang enn en 30 poengs oppgave, og vil gi muligheter for å fordype seg ytterligere i temaet. 


Les gjerne mer om fagene på NTNU sine fagsider.



Synspunkter fra praksisfeltet



Anne Reinton

Seniorrådgiver kommunedirektørens fagstab og prosjektleder innovasjonsdistriktet, Trondheim Kommune.

Det blir viktigere og viktigere med kunnskap om innovasjon og endringsprosesser med fokus på samfunnsperspektivet


Anne forteller om et stadig økende behov for tverrfaglig og analytisk kompetanse i arbeids og næringslivet i møte med komplekse problemstillinger og stadig økende krav til utredning og god skriftlig dokumentasjon: “For oss som jobber med utviklingsarbeid er arbeidshverdagen preget av å analysere samfunnsutviklingen, identifisere behov, utfordringer og muligheter, igangsette prosesser og finne mulige løsninger. Det betyr at vi skriver utredninger, driver prosjekt- og prosessledelse, jobber mye tverrfaglig og med eksterne samarbeidspartnere og aktører”.  


Relevansen i utdanningen styrkes gjennom koblingen til arbeids- og næringsliv i praksis, prosjekter og oppgavesamarbeid. Denne særegne koblingen ved studieprogrammet gjør at studentene lærer metoder og fremgangsmåter for hvordan en skal ta tak i en problemstilling, samle empiri, analysere og gi anbefalinger som fører til utvikling innen feltet”


Anne trekker frem to elementer ved masterprogrammet som er av særlig interesse, nemlig sammenkoblingen mellom de ulike perspektivene studiet bygger på, og praksismulighetene studentene får både gjennom prosjektarbeid og internship. Hun understreker videre at kompetansen studentene utvikler innenfor bærekraft, innovasjon, entreprenørskap og omstilling på ulike samfunnsnivå er av nødvendighet for alle fremtidige arbeidsgivere. Anne poengterer videre at kunnskap om nye metoder og prosesser er spesielt gjeldende innen hennes fagfelt, og viser til at “Masterprogrammet er svært relevant for arbeidet med  innovasjonsdistrikt, som nettopp baserer seg på triple helix (og pentahelix)-modeller, regional og lokal stedsutvikling, innovasjons- og entreprenøriell tenkning.”